Menu CICS.NOVA

Integrated Researchers

João Eduardo Martins

Research Group:

6: Education, Knowledge and Culture


Research Team:

School and community


Online Profile:


E-mail:

jrmartins@ualg.pt




João Eduardo Martins is Assistant Professor at the Faculty of Economics of the University of Algarve, Portugal, where he is Deputy Director of the graduation program in Sociology and member of the Board of the master program in Sociology. He holds a Degree in Sociology from the University of Évora, and a Master and PhD in Sociology from the Universidade Nova de Lisboa. Furthermore, he is an integrated member of CICS.NOVA - Interdisciplinary Centre of Social Sciences of the Universidade Nova de Lisboa


Research Interests:

Sociology of Education. Educational Policies and Practices. Public Action. Social Inequalities. Work and Complex Organizations.


Main Projects:

  • 2018-2021: Rendimento Social de Inserção: múltiplas experiências e perspectivas (projecto não financiado). Posição: Membro coordenador do projecto. 

Main Publications:

  • Martins, João Eduardo (2016). Modos de reconfiguração da acção pública na sociedade portuguesa. Tensões, contradições e ambivalências na apropriação das políticas públicas de educação de adultos in Alves, Mariana Gaio; Torres, Leonor Lima; Dionísio, Bruno; Abrantes; Pedro, “A Educação na Europa do Sul: Constrangimentos e desafios em Tempos Incertos”, I Conferência Ibérica de Sociologia da Educação, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa;
  • Martins, João Eduardo (2016). Individuação, identidades incertas e precarização flexível; o trabalho dos formadores de adultos num contexto de subida das incertezas, Organizações e Trabalho, nº 43-44, Lisboa: APSIOT;
  • Martins, João Eduardo (2015). O Estado Social Ativo: Um novo paradigma legitimador das políticas públicas em Portugal. Revista Crítica de Ciências Sociais, nº 108, 2015, 157-174;
  • Martins, João Eduardo (2014). Um olhar micropolítico sobre as organizações escolares. Organizações e Trabalho, nº 39-40, APSIOT, pp. 71-82;
  • Martins, João Eduardo (2014). Das Políticas às Práticas de Educação de Adultos. Lógicas de acção, Sentidos e Modos de Apropriação Localmente Produzidos. Lisboa: Edições Colibri.