Menu CICS.NOVA

Integrated Researchers

Célia Sousa

Research Group:

6: Education, Knowledge and Culture


Research Team:

Curriculum, technologies and training


Online Profile:


E-mail:

celia.sousa@ipleiria.pt




Célia Sousa has a PhD degree in Education Sciences with specialization in Communication by UNEX. Since 2006, she coordinates the Centro de Recursos para a Inclusão Digital (CRID) of IPLeiria, Portugal. She is member of the Board of the Sociedade Portuguesa de Engenharia de Reabilitação e Acessibilidade (SUPERA), Portugal. In the last decade, she has developed projects in the areas of Assistive Technologies and of Augmentative Communication and has collaborated as adviser in the area of accessibility with different entities, such as the Government of Cape Verde. She is author and co-author of several national and international publications in the areas of Assistive Technologies, Augmentative Communication and Special Needs Education.


Research Interests:

Teacher Training. Augmentative and Non-Verbal Communication. Assistive Technologies. Special Needs Education. Cultural Accessibility.


Main Projects:

  • 2017-2019: Membro da equipa de coordenação: SENSEeBOOK – Multisensory Books. Submetido ao Programa de Desenvolvimento Abdias Nascimento, promovido pela SECADI e CAPES. (submetido em 12 Set. 2014 Edital Nº 2/2014 e aprovado em 16 Novembro 2015 Diário Oficial da União nº 218);
  • 2017-2018: Maletas pedagógicas para TODOS- ProLearn4ALL, Instituto Politécnico de Leiria, Instituto Politécnico de Coimbra, Cercilei - Cooperativa de Ensino e Reabilitação de Crianças Inadaptadas e Município de Coimbra;
  • 2016-2018: Coordenadora: Mãos que leem; Escola Superior de Educação e Ciências Sociais - Instituto Politécnico de Leiria;
  • 2017: Coordenadora: Itinerário Jubilar;
  • 2014-2018: Coordenadora: Projeto de Leitura Inclusiva Partilhada- PLIPprojeto premiado em 2014 com Prémio Iniciativa de Alto Potencial em Inovação e Empreendedorismo Social, pelo Mapa de Inovação e Empreendedorismo Social (MIES).

Main Publications:

  • Sousa, C., Almeida, A. M., Santos, R., Batista, J., & Pereira, D. (2016). Digital media as a driver of a more inclusive higher education: towards a proposal of an action plan - DSAI 2016 Proceedings of the 7th International Conference on Software Development and Technologies for Enhancing Accessibility and Fighting Info-exclusion(pp. 127-133). Vila Real, Portugal   ISBN: 978-1-4503-4748-8  doi>10.1145/3019943.3019962;
  • Sousa, C. (2016). “A Comunicação Aumentativa e as Tecnologias como Ferramenta de Apoio aos alunos com NEE .” In: Ensinar e Aprender com Tecnologias na era Digital. Santo Tirso: Edição Whitebooks. pp.31-47  ISBN 978-989-8765-29-1;
  • Sousa, C. (2015). O conhecimento que os professores manifestam sobre a metacognição da comunicação não-verbal na escola inclusiva: respostas aos alunos com necessidades educativas especiais. In C. Mangas, C. Freire & M. Francisco (Eds), Inclusão e Acessibilidade em Ação - Diferentes percursos, um rumo. Leiria: iACT/IPLeiria, Artigo 5;
  • Sousa, Célia (coord.) (2015) Tecnologias de apoio : tecnologia para todos - : Direção-Geral dos Estabelecimentos Escolares; Centro de Recursos para a Inclusão Digital – ESECS/IPLEIRIA; CRTIC Aveiro; CRTIC Castelo Branco; CRTIC Coimbra; CRTIC Guarda; CRTIC Pombal; CRTIC Viseu. 978-989-8797-04-9;
  • Sousa, Célia (coord.) (2012) – “Comunicação Aumentativa”. Leiria: Escola Superior de Educação e Ciências Sociais-IPLEIRIA, 2012. ISBN 978-989-95554-7-1.